Illustration på flera breakout rooms

Moderskeppet»Artiklar»Digitala verktyg

Använd Breakout Rooms i Zoom

Stora möten där alla pratar i mun på varandra. Kanske någon inte kommer till tals. Det är inte hållbart. Dela in ditt Zoom-möte i mindre grupper med Breakout Rooms.

Kristina Elf

Vad är Breakout Rooms?

Breakout Rooms är en funktion där du kan dela in mötesdeltagarna i mindre grupper. Du behöver inte starta upp flera olika möten. Skapa istället mindre möten direkt i det stora mötet.

Varför Breakout Rooms?

Det finns massvis med tillfällen då Breakout Rooms är bra. Vissa gånger kan det vara svårt att låta alla i mötet komma till tals. I stora möten räcker helt enkelt inte tiden till. Använd då Breakout Rooms för att hålla mindre diskussioner.

Eller ska du hålla i en digital workshop? Då är Breakout Rooms din bästa vän.

Illustration på en workshop

Använd Breakout Rooms på bästa sätt

Det är du som host, ansvarig för mötet, som kan skapa Breakout Rooms. Om du tilldelar någon i mötet rollen som co-host kan den också skapa och hantera Breakout Rooms. Det går att skapa Breakout Rooms både innan och under mötet.

Du har tre alternativ när du skapar dina Breakout Rooms

  1. Att manuellt dela in deltagarna i olika rum,
  2. låta Zoom slumpmässigt dela in deltagarna i olika rum,
  3. eller låta deltagarna själva bestämma rum.

Om du väljer manuellt är det är du som bestämmer vilka deltagare som ska ingå i vilket rum.

Du som mötets host delas inte automatisk in i ett av rummen. Men du kan välja att hoppa in i rummen och själv delta i samtalet. Eller säkerställa att allt går enligt plan.

Du kan skapa många Breakout Rooms

Det går att ha upp till 50 Breakout Rooms i ett Zoom-möte. Deltagarantalet varierar beroende på mötets kapacitet, hur många Breakout Rooms du skapar och om rummen skapades innan eller under mötet.

Du hittar information om exakt hur många rum och hur många deltagare som är möjligt att ha på Zooms hemsida.

Skapa tydliga uppgifter

Det går att effektivisera deltagarnas arbete i Breakout Rooms. Det gör du enklast genom tydliga och konkreta instruktioner. Gör en att-göra-lista som ska följas. Då blir deltagarna inte förvirrade eller svävar iväg i andra samtal.

Glöm inte att berätta under hur lång tid deltagarna ska vara i rummen. Och om det är något som ska presenteras när alla återgår till det stora mötet.

Illustration på en checklista
Senast uppdaterad: 10 november 2023