Moderskeppet»Bibliotek»Digitala verktyg

Så väljer du rätt tjänst för molnlagring

Google Drive eller Dropbox? Har du svårt att välja? Jag vet, det är supersvårt. Båda är toppentjänster för smidig molnlagring. Jag hjälper dig reda ut vilken som passar dig bäst.

Är du osäker på hur tjänsterna fungerar?
Se våra grundkurser i Google Drive och Dropbox.

Fundera först på…

  • Vad du ska lagra för filer. Bilder, filmer eller texter?
  • Om ditt lagringsbehov kommer växa i framtiden.
  • Om bara du ska arbeta med filerna, eller om ni ska samarbeta i ett team.
  • Hur mycket du kan tänka dig att betala i månaden.

Hur vet jag hur mycket lagringsutrymme jag behöver?

Ska du lagra mycket bilder eller filmer? Då behöver du ett stort lagringsutrymme. Men med textdokument klarar du dig med ett mindre.

Tips! Räkna ut hur mycket lagringsutrymme ett av dina projekt vanligtvis upptar och hur många projekt du har under ett år. Filmar du till exempelvis 10 GB material under en inspelning och planerar för 20 inspelningar det kommande året, då vill du åtminstone ha 200 GB extra ledigt utrymme.

Vad erbjuder Google Drive och Dropbox för alternativ?

Googles logotyp.

Lagring

  • 15 GB
  • 100 GB
  • 200 GB
  • 2000 GB

Pris/månad

  • Gratis
  • 19 kr
  • 29 kr
  • 99 kr

Dropbox logotyp.

Lagring

  • 5 GB
  • 2000 GB
  • 3000 GB
  • 3000 GB/anv.
  • 5000 GB/anv.

Pris/månad

  • Gratis
  • 11,99 €
  • 22 €
  • 20 €/anv.
  • 24 €/anv.
Pssst! Både Dropbox och Google erbjuder billigare priser vid årsfakturering.

Välj Google Drive om du vill…

Få molnlagring till en rimlig månadskostnad.

Google Drive passar utmärkt för dig som vill utöka ditt lagringsutrymme utan att behöva betala för onödigt utrymme du inte använder. Du kan uppgradera till 100 eller 200 GB, vilket ofta räcker gott och väl. Plånboken kommer tacka dig.

Använda ett stabilt ”all-around system” för ditt arbete.

Chanserna är goda att du redan har ett Google konto. Kanske använder du deras tjänster dagligen? Google Drive är sammankopplat med dessa tjänster och är inbyggt i de flesta Androidenheter. Med Drive får du ett ”all-around system” där du smidigt kan arbeta med dina filer på vilken enhet som helst.

Obs! Tänk på att lagringsutrymmet i Drive används av alla Googles tjänster. Du fyller 15 GB snabbt när du använder till exempel Google Foto, Docs eller Gmail.

Välj Dropbox om du vill…

Kunna synka stora filer snabbt.

Dropbox använder en teknik som kallas block syncing, som gör att när du ändrar en fil så kopieras och synkas endast den specifika ändringen. Ändringar i dina filer uppdateras då otroligt fort, vilket är perfekt om du arbetar med stora filer och om flera personer gör ändringar samtidigt. Dessutom använder synkningen mindre surfmängd. Superbra för att undvika onödig frustration vid slöa internetuppkopplingar.

Dela filer tryggt mellan ditt team.

Med Dropbox kan du ge en fil eller mapp ett lösenord, som gör att endast de som har lösenordet kan komma åt filerna. Du kan dessutom ställa in ett utgångsdatum på delade länkar. Kanske tar du hjälp av frilansare ibland? Dropbox gör det möjligt att dela filer säkert mellan ett team eller andra utomstående personer.

Ha ett kraftfullt program som drivs i bakgrunden.

Dropbox är tillgängligt på de flesta plattformar. Du kan ladda ner Dropboxs programvara till din dator som i bakgrunden sköter all synkning. Perfekt för dig som jobbar med många filer på en stationär arbetsplats.

Fortfarande osäker?
Som medlem hos oss kan du alltid be om personlig hjälp och rådgivning. Hör av dig så diskuterar vi oss fram till den bästa lösningen för just dig!