Glad kvinna sitter vid dator

Moderskeppet»Artiklar»Digitala verktyg

Getting Things Done – bli effektiv med 5 steg

Har du en att-göra lista som känns fullkomligt överväldigande? Ligger du ständigt efter med allt du skulle behöva göra? Känner du dig lika produktiv som en sengångare? Med GTD-metoden kommer du igång att faktiskt få saker gjorda.

Kristina Elf

Ta en stund och fundera på allting du måste göra idag, denna vecka, denna månad. Gör det lite ont i hjärnan? Jag vet hur det känns. Hur ska du kunna bocka av saker från din ständigt växande att-göra lista när den hela tiden fylls på?

På Moderskeppet hittar vi svaret på många utmaningar i böcker. Och när det kommer till att få saker gjort, är vi stora fans av David Allen’s bok Getting Things Done.

Allen’s metod är numer känd och uppskattad över hela världen av en enkel anledning – den funkar.

Gör dig redo att förvandla din tillvaro från stressad och rörig till lugn och produktiv i fem enkla steg.

1. Samla ihop

Börja med att tömma hjärnan och samla ihop allt som snurrar i huvudet. Använd en anteckningsbok – analog eller digital – och klottra ner precis allt som vill ha din uppmärksamhet just nu.

Ja, allt! Stort som smått, privat eller arbetsrelaterat, praktiska ärenden eller luddiga idéer, projekt, planer, to-dos – ALLT som pockar på din uppmärksamhet helt enkelt. Skriv ner det först så att du sen kan ta itu med det.

Bild på kvinna som skriver i ett anteckningsblock

2. Tydliggör

Har du tömt hjärnan på det som upptar dina tankar? Bra. Då är det dags att förstå vad det där klottret är och vad du ska göra med det. Gå igenom alla saker du skrivit ner, en i taget. Tydliggör vad det faktiskt är du skrivit till något konkret och genomförbart. Bestäm nu om det är något som du faktiskt kan – och vill – ta tag i?

Om svaret är nej, eller iallafall inte just nu, så raderar du saken eller så sparar du den till senare.

Om svaret är ja – gå vidare till nästa punkt i listan.

Obs! Om uppgiften tar mindre än två minuter att slutföra, vänta inte – gör den direkt.

Bild på kvinna som skriver i ett anteckningsblock

3. Ordna

Dags att organisera dina idéer och anteckningar. Formulera dom till specifika uppgifter och skapa en prioriteringsordning. Det kommer ge dig tydligare överblick för exakt vad du ska göra och när. Det här är jätteviktigt för att effektivisera ditt arbete.

Gör en to do-list och skapa lämpliga deluppgifter. Det kan vara mejl som ska mejlas, samtal som ska ringas, blogginlägg som ska skrivas, inköp som ska göras osv. Bestäm när du ska göra det och i vilken ordning.

Bild på kvinna som skriver i ett anteckningsblock

4. Reflektera

Listor och struktur i all ära, men om du inte utvärderar regelbundet kommer dom bara att samla damm och inte bidra till din produktivitet. Se över dina anteckningar regelbundet så att du vet vad som är viktigast just nu. Det underlättar för dig att prioritera.

Låt inte dina anteckningar bli en bortglömd och skräckinjagande hög av arbete som du skulle ha gjort för länge sen. Se till att du ger dig själv tillräckligt med tid att faktiskt slutföra dina uppgifter och ta för vana att rensa hjärnan däremellan.

Bild på kvinna som skriver i ett anteckningsblock

5. Utför

Dags att ta action. Du har skapat ett jättebra system som hjälper dig att bli effektiv och produktiv. Nu är det dags att utnyttja det. Börja utföra dina uppgifter och bocka av dom allt eftersom.

Bild på kvinna som skriver i ett anteckningsblock

Nu vet du hur du blir mer produktiv – och har skapat ett system för det. Nästa steg är att du fortsätter. Gör dessa fem steg till en rutin och get things done som om det vore det enklaste i världen.


Lär dig mer om produktivitet

Senast uppdaterad: 10 november 2023